Afstandsleren, echt?

Zoom, slimme camera, miro, tablet, afstandsgroepen, virtuele cafés, werken in halve groepen, … Werkelijk alles werd in het werk gesteld om onze werking in stand te houden.

Al die pogingen riepen heel wat vragen op, maar steeds meer kregen we het gevoel dat onze richtpunten geen stand houden in afstandsleren.

Hoe kunnen we participatie, co-constructie in groep, interpellatie, ‘samen nadenken’, enz. aanhouden als we worden geconfronteerd met de virtuele illusie van aanwezigheid?

Na dit jaar zijn wij, de opleiders van Repères, ervan overtuigd dat opleidingen geven en opleidingen volgen in het domein van de Gezondheidspromotie alleen zinvol is van dichtbij. Dus niet vanop afstand.

Alleen dichtbij kunnen we zinvol zijn.

Fysieke aanwezigheid is belangrijk.

Als team willen we samen met de deelnemers van de opleidingsgroepen bouwen aan een realiteit die gunstig is voor het zich toe-eigenen, doorgeven en implementeren van de richtpunten van de Gezondheidspromotie.

We hebben besloten om even de tijd te nemen om na te denken over wat kan en niet kan, maar weten nu al dat we in de huidige context geen afstandsleren zullen organiseren, om de redenen die we zonet hebben genoemd en om nog heel wat andere redenen.

Partager

Articles récents